سعید ثقه ئی؛ علی اصغر کیا؛ رضا صابری
چکیده
آثار ادبی فاخر برجای مانده از نویسندگان بنام جامعه که به نوعی نمایندگان جامعه و بازتاب دهندگان مناسبات موجود در آن هستند را می توان به عنوان گزارش ها و روایت های مهمی تلقی کرد که ماده ذهنی جامعه را تامین می کنند و تحلیل آن می تواند در جهت تبیین مولفه های محوری جامعه همچون جایگاه اجتماعی و جنسیت کمک شایانی نماید.این درحالی است که هدایت ...
بیشتر
آثار ادبی فاخر برجای مانده از نویسندگان بنام جامعه که به نوعی نمایندگان جامعه و بازتاب دهندگان مناسبات موجود در آن هستند را می توان به عنوان گزارش ها و روایت های مهمی تلقی کرد که ماده ذهنی جامعه را تامین می کنند و تحلیل آن می تواند در جهت تبیین مولفه های محوری جامعه همچون جایگاه اجتماعی و جنسیت کمک شایانی نماید.این درحالی است که هدایت به عنوان نویسنده ای صاحب سبک و تاثیرگذار در آثار شاخص و متعددی همچون بوف کور،علویه خانم،سه قطره خون،عروسک پشت پرده و زنی که مردش را گم کرد به مسائل و موضوعات پیرامون زنان در جامعه پرداخته و جنسیت زن در آثار مذکور دارای نقشی پررنگ و محوری است،از این رو در این پژوهش سعی شد با تحلیل گفتمان انتقادی به روش فرکلاف، داستان زنی که مردش را گم کرد به واکاوی جایگاه اجتماعی جنسیت زن در جامعه پرداخته و نقش ارتباطات انسانی در شکل گیری جایگاه مذکور بررسی شود که در نهایت مشخص شد هدایت با پررنگ نشان دادن نقش ارتباطات انسانی در شکل گیری جایگاه زنان،مسایل و مشکلات پیرامون آنان را به خوبی به تصویر کشیده است که در جامعه حال حاضر نیز همچنان مصداق دارد و وی نشان داده است تا مادامی که جامعه مشکلات مذکور را حل نکند زنان قربانی بی سر و صدای تراژدی حضور در جامعه هستند و در آخر نیز تلاش شد با ارائه جداول و نمودارهای متعدد در قالب آمار توصیفی از یافته های تحقیق،نتایج آن ملموس و محسوس تر نشان داده شود.
کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا
چکیده
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی میتوان بعد از تبیین عناصر و ویژگیهای پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...
بیشتر
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی میتوان بعد از تبیین عناصر و ویژگیهای پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، بر اساس زمینهسازی (یا زمینهبندی) فرهنگی دادههای آنلاین بر اساس طیف لیکرت و از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضاء استفاده شده و بر اساس نظریة دادهبنیاد با رویکرد گلیزری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این تحقیق نشان می دهد جامعه ایران به دلیل گسترش و بسط شبکههای اجتماعی، برونگرا شده است. و شبکههای اجتماعی مجازی در زمینه ظاهری زندگی ایرانیان چنان تاثیرگذار است که افراد جامعه بهدنبال مسائل سطحی(همچون نقش فرهنگ مصرفی در مردمشناسی، عوامل عقیدتی، شعاریبودن و عملینبودن اصلاح الگوهای مصرفی، کاربرد الگوهای خودساخته برای اصلاح مصرف، عدمبرنامهریزی رسانهها در ترویج و شناخت الگوهای مصرف، تاثیر سلبریتیها در رسانه های جمعی بخصوص اینستاگرام و رد و بدلشدن اطلاعات به صورت دهانبهدهان) روز به روز تغییرات در نوع و شکل فرهنگ مصرف را پذیرفته اند. و در خاتمه تشکیل نهادی برای نظارت مدبرانه در فضای تبلیغات مجازی پیشنهاد شده است.
واژگان کلیدی: فرهنگ، شبکه های مجازی، اینستاگرام، کالاهای مصرفی
علی اصغر کیاء؛ مرسده نیک بخش
چکیده
این پژوهش درصدد «شناسایی چیستی و چرایی رفتار ارتباطی کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» از رهگذر تعاملات درونشبکهای و بازنمود زندگی روزمره کاربران در محیط شبکه، با استفاده از روش نتنوگرافی یا مردمنگاری بوده است. هدف اصلی پژوهش، «گونهشناسی از الگوهای فرهنگی رایج در کنشهای کاربران اینستاگرام» بوده و در ...
بیشتر
این پژوهش درصدد «شناسایی چیستی و چرایی رفتار ارتباطی کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» از رهگذر تعاملات درونشبکهای و بازنمود زندگی روزمره کاربران در محیط شبکه، با استفاده از روش نتنوگرافی یا مردمنگاری بوده است. هدف اصلی پژوهش، «گونهشناسی از الگوهای فرهنگی رایج در کنشهای کاربران اینستاگرام» بوده و در این مسیر، «شناسایی انگیزهها و دلایل کنشهای کاربران» بهعنوان هدف فرعی مد نظر قرار گرفته است.در گردآوری دادهها و توصیف و تحلیل یافتهها، از مواضع نظری در سنت تعاملگرایی نمادین و روششناسی مردمنگارانه پیروی شده است.تحلیل یافتهها حاکی از آن است که صاحبان صفحههای زندگی روزمره اینستاگرام در خودبیانگری، تصویری ایدهآل از سبک زندگی، موقعیت و شخصیت خود ارائه دادهاند که در بعد مادی به مصرفگرایی به عنوان نماد ارزشی طبقه مرفه و در بعد معنوی به درهمآمیختگی سبکهای دستیابی به رضایت درونی اشاره داشته است. درمجموع به نظر میرسد مهمترین انگیزه کاربران در ایدهآلسازی، جستجوی ایدهآلها در فضای مجازی به دلیل ناکارآمدی یا بازدارندگی شرایط سیاسی و اجتماعی فضای واقعی است. همزمان با فردگرایی تشدید شده ناشی از ایدهآلسازی در خودبیانگری کاربران و فردگرایی تضعیف شده ناشی از الزامات حضور شبکهای در تعاملات کاربران مواجه هستیم. بهطوریکه رفتارهای کاربران در برخی زمینههای تعاملی بر خودمداری دلالت داشته و در برخی دیگر از زمینهها حاکی از جمعگرایی است.
سمیه لبافی؛ علی اصغر کیاء؛ امرالله تقوا
چکیده
استفاده از صفحهنمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه میدهد که به شیوهای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیلتم باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطبان با تلویزیون در افغانستان انجام شده است. در این راستا از ابزار ...
بیشتر
استفاده از صفحهنمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه میدهد که به شیوهای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیلتم باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطبان با تلویزیون در افغانستان انجام شده است. در این راستا از ابزار مصاحبه عمیق و نیم ساختاریافته استفاده کرده و دادههای خود را از مصاحبه با 20 مدیر از پنج شبکه تلویزیون خصوصی در افغانستان و 20 نفر از کاربران صفحهنمایش دوم در این کشور جمعآوری کرده است. پس از تحلیل دادهها به روش تحلیلتم، نتایج که شامل عوامل مؤثر بر توسعه و ترویج صفحهنمایش دوم در افغانستان است در شش دسته تم طبقهبندی گردید. این شش دسته تم شامل ویژگیهای صفحهنمایش دوم، عوامل زمینهساز صفحهنمایش دوم، عوامل بازدارنده صفحهنمایش دوم، پیشرانهای صفحهنمایش دوم، راهبردهای توسعه صفحهنمایش دوم و پیامدهای ترویج و توسعه صفحهنمایش دوم هستند. در این پژوهش پس از استخراج تمها، همچنین عوامل توسعهدهنده (فردی، سازمانی، محیطی) و عوامل محدودکننده (فردی، سازمانی، محیطی) از هم تفکیک شدند. یافتههای پژوهش به مدیران شبکههای تلویزیونی در افغانستان کمک خواهد کرد تا استراتژیهای جدیدی برای راهاندازی، تولید و مدیریت محتوا در قالب صفحهنمایش دوم اتخاذ کنند تا مخاطب این تکنولوژی جدید پخش تلویزیونی افزایش یابد. درنتیجه، گسترش استفاده صفحهنمایش دوم، به مخاطبان افغانی قدرت تولید روایتهای عمومی را در کنار سازمانهای خبری رسمی و نخبگان سیاسی خواهد داد.
محمد پویا قاسمی؛ حسین صادقی؛ مهناز نادری؛ علی اصغر کیا
چکیده
هر رسانهی اجتماعی سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانههای اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیتهای جدید در این رسانهها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونهای از رسانههای اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای ...
بیشتر
هر رسانهی اجتماعی سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانههای اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیتهای جدید در این رسانهها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونهای از رسانههای اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای تولید محتوا شده است. نوآوری کاربران در تولید محتوا منجر به شکلگیری گونههای نوینی از محتوا در اینستاگرام شده و از این نظر مطالعه روابط تولید محتوا در اینستاگرام ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش ارائهی شرحی از عوامل مرتبط در شکلدهی به تولیدات کاربرساخته با تاکید بر رابطهی اینفلوئنسر و فالوئر است. در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز با برگزاری سه نشست گروهی متمرکز با کاربران فعال اینستاگرام گردآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک تحلیل شده است. پس از کدگذاری اطلاعات 11مقولهی اصلی مرتبط با تولید کاربرساز احصاء شد و این مقولات حول مقولهی کانونیِ مشارکت جمعی در تولید محتوا صورتبندی گردید.پس از کدگذاری عناصر موثر بر تولیدات کاربرمحور در بین کاربران ایرانی به 12 مقوله اصلی که بر تولیدات کاربرمحور اثر می گذارند و در نهایت منجر به حفظ شبکه ی ایسنتاگرام می شوند وشناسایی شدند و حول مقوله کانونی چرخه دورانی توجه بین فالوئر و اینفلوئنسر صورت بندی شدند.